Przedmiot działalności i kompetencje
Przedmiot działalności Centrum Kształcenia Ustawicznego nr 1
- Centrum realizuje cele i zadania określone w rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej.
- Podstawowym zadaniem Centrum jest organizacja procesu ustawicznego kształcenia, dokształcania, przekwalifikowania i doskonalenia zawodowego dorosłych i młodzieży w szkołach wchodzących w skład Centrum i w formach pozaszkolnych.
- Celem powyższych działań jest umożliwienie słuchaczom zdobycie wiedzy
i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły średniej, przystąpienia do egzaminu maturalnego i uzyskania świadectwa dojrzałości, kontynuowania nauki w szkole wyższej lub innej placówce oświatowej, właściwego przygotowania do wykonywania określonego zawodu lub przekwalifikowania, zgodnie z potrzebami rynku pracy, uzyskania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. - Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, zadaniem szkoły jest zapewnienie takiej organizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego, aby zagadnienia z zakresu nauczania, kształcenia umiejętności
i wychowania tworzyły wzajemnie uzupełniające się i równoważne wymiary pracy każdego nauczyciela, a w związku z tym szczególne zwrócenie uwagi na:- traktowanie wiadomości z poszczególnych przedmiotów w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie;
- rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna oraz umiejętności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności;
- poznawanie dziedzictwa kultury narodowej, postrzeganej w perspektywie dorobku europejskiego i światowego; rozwijanie potrzeby aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;
- planowanie i organizowanie warsztatu samokształceniowego;
- wyrabianie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się komputerem, zbiorami bibliotecznymi;
- nauczanie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów, prezentacji własnego punktu widzenia i umiejętności słuchania innych;
- uświadamianie słuchaczom istotnego znaczenia zasad i wartości moralnych w rozwoju osobowym człowieka, kształtowaniu wzajemnych stosunków między ludźmi oraz w życiu publicznym;
- budowanie tożsamości osobowej, narodowej, więzi z tradycją, kulturą; przygotowywanie słuchaczy do pełnienia ról w życiu rodzinnym i społecznym;
- zaszczepianie uniwersalnych zasad etyki, moralności; wskazywanie zagrożeń w życiu jednostkowym i rodzinnym oraz sposobów przeciwdziałania im;
- upowszechnianie wiedzy ekologicznej i kształtowanie właściwej postawy wobec problemów ochrony środowiska.
Sposoby osiągania celów w szczególności przez:- urozmaicanie zajęć obligatoryjnych poprzez stosowanie różnorodnych metod pracy;
- zapewnienie słuchaczom bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej;
- stwarzanie warunków do rozwijania indywidualnych zainteresowań słuchaczy
i prezentowania osiągnięć; - opracowywanie i wydawanie materiałów pomocniczych dla słuchaczy oraz materiałów dydaktycznych dla nauczycieli;
- upowszechnianie nowatorskich rozwiązań programowo – metodycznych oraz organizacyjnych dotyczących oświaty dorosłych;
- współpraca z innymi placówkami kształcenia ustawicznego w kraju
w szczególności wymiana doświadczeń, wspólne opracowywanie materiałów, kształcenie kadr, a w miarę możliwości również z placówkami tego typu za granicą; - prowadzenie różnych form doskonalenia nauczycieli i wykładowców zatrudnionych w centrum i innych placówkach zajmujących się kształceniem osób dorosłych;
- gromadzenie informacji naukowych, metodycznych, technicznych dla potrzeb kształcenia, dokształcania i doskonalenia form pracy z dorosłymi;
- doskonalenie zawodowe osób dorosłych w zakresie wynikającym z potrzeb rynku pracy;
- współpraca z urzędami pracy i pracodawcami w zakresie rekwalifikacji kadr.
W Centrum działa rada pedagogiczna.
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem Centrum i realizuje statutowe zadania szkoły związane z procesem kształcenia, wychowania, dokształcania i doskonalenia zawodowego.
- Skład rady pedagogicznej określa ustawa.
- Rada nie zachowuje swojej odrębności.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Centrum.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z klasyfikowaniem i promowaniem słuchaczy, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny z inicjatywy dyrektora Centrum, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Centrum;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Centrum, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych;
- projekt planu finansowego Centrum;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
W Centrum działa samorząd słuchaczy- Rada Słuchaczy
- Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu słuchaczy.
- Regulamin samorządu nie jest sprzeczny ze statutem Centrum.
- Samorząd może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw słuchaczy, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
Wszystkie wersje tej strony:
W celu uzyskania dostępu do wersji archiwalnej strony skontaktuj się z redaktorem.
- 21-11-2018 - Utworzenie treści
Statystyka odsłon tej strony:
Łączna liczba odsłon wszystkich wersji tej strony: 402